2011-11-16 13:26:22

Zajednički zaključci međunarodne konferencije HUROŠ-a i UHSR-a

Zaključke sa međunarodne konferencije ravnatelja/ca Osnovnih, Srednjih škola i Učeničkih domova Republike Hrvatske „Status i položaj ravnatelja“ koja se održala 24. – 26. listopada 2011. u Dubrovniku možete pročitati pod opširnije ili preuzeti ovdje.

Zaključci:

Razvoj odgojno-obrazovnog sustava jedan je od hrvatskih strateških prioriteta i značajno ovisi o modelu upravljanja i rukovođenja školskim ustanovama.

Ravnatelji osnovnih i srednjih škola ukazuju na bitne nedostatke toga modela:

- Ravnatelji se u hrvatskim osnovnim i  srednjim školama, suprotno praksi u zemljama EU i drugim razvijenim demokratskim državama biraju bez propisanih kriterija, mjerila, te provjera kompetencija, odnosno provedenog programa osposobljavanja.

- Bez obzira na uspješnost rada ravnatelja, nakon isteka mandata postoji mogućnost da ih Školski odbor ne izabere zbog raznih političkih ili osobnih interesa.

- S obzirom da je u postojećem  Zakonu  navedeno da se s ravnateljem sklapa ugovor o radu na određeno vrijeme, neizabrani ravnatelj postaje tehnološki višak i vrlo lako ostaje bez zaposlenja. Na taj način sustav ove ljude odbacuje, a njihovo stečeno znanje i iskustvo ostaju neiskorišteni.

- Obzirom na sadašnji nepovoljni status ravnatelja u odnosu na položaj ostalih zaposlenika u prosvjeti, realno je očekivati sve manje kompetentnih, stručnih i motiviranih ljudi koji se žele prihvatiti ovoga odgovornog posla.

 

Od ravnatelja se očekuje sposobnost upravljanja kvalitetom te poticanje i provođenje na školskoj razini svih strateških promjena sustava koje su započele ili nam slijede.

Kako bi navedeno bilo moguće uspješno obavljati, smatramo neophodnim uvažiti pozitivna iskustva razvijenih demokratskih zemalja u području upravljanja i rukovođenja školom, te žurno ozakoniti novi model upravljanja i rukovođenja hrvatskom školom utemeljen na sljedećim načelima:

Na funkciju ravnatelja dolaziti SPREMNO Funkciju ravnatelja ostvarivati SUVERENO S funkcije ravnatelj odlaziti DOSTOJANSTVENO

 

Za ostvarivanje navedenoga potrebno je ispuniti sljedeće:

Jasno definirati kompetencije i kriteriji za izbor i vrednovanje rada ravnatelja kako bi mogao odgovoriti zahtjevima Europske strategije obrazovanja ulaskom Hrvatske u EU. (Europa 2020.) Profesionalizirati radno mjesto ravnatelja a to uključuje obrazovanje i stalno usavršavanje kako bi mogao voditi školu prema izvrsnosti i odgovoriti zahtjevima koji se pred njega postavljaju u kreiranju, razvoju i vođenju škole za nadolazeće generacije učenika (-„ Homo zappiens“ prema prof.dr. sc.Wim Veen). Imati ugovor o radu na neodređeno radno vrijeme kako bi mu nakon isteka mandata bio osiguran ostanak u sustavu odgoja i obrazovanja.

 


Hrvatska udruga ravnatelja osnovnih škola