2012-06-15 11:49:50 Prijedlog HUROŠ-a na Nacrt prijedloga Zakona o izmjena i dopuna Zakona o odgoju i obrazovanja u osnovnoj i srednjoj školi Dana, 12. lipnja 2012. godine održana je sjednica Izvršnog odbora Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola u Zagrebu. Na temelju pristiglih primjedbi i prijedloga na Nacrt prijedloga Zakona o izmjena i dopuna Zakona o odgoju i obrazovanja u osnovnoj i srednjoj školi sastavljen je prijedlog HUROŠ-a i poslan 13. lipnja 2012. godine u Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta. Zahvaljujem svim kolegicama i kolegama članovima HUROŠ-a koji su svojim prijedlozima pomogli u sastavljanju konačnog teksta. Prijedlog HUROŠ-a na Nacrt prijedloga Zakona o izmjena i dopuna Zakona o odgoju i obrazovanja u osnovnoj i srednjoj školi nalazi se pod opširnije. OBRAZAC SUDJELOVANJA U INTERNETSKOM SAVJETOVANJU O NACRTU PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ODGOJU I OBRAZOVANJU U OSNOVNOJ I SREDNJOJ ŠKOLI Naziv nacrta zakona, drugog propisa ili akta o kojem se provodi savjetovanje Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi Naziv tijela nadležnog za izradu nacrta Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta Razdoblje internetskog savjetovanja (početak i završetak) 29. svibnja -14. lipnja 2012. Ime i prezime osobe, odnosno, naziv predstavnika zainteresirane javnosti (OCD, ustanove i sl.) koja daje svoje mišljenje, primjedbe i prijedloge na predloženi Nacrt prijedloga Zakona Hrvatska udruga ravnatelja osnovnih škola
Interes, odnosno kategorija i brojnost korisnika koje predstavljate 824 člana
Načelne primjedbe i prijedlozi poboljšanja teksta Predlažemo da se u članku 28. st. 5. rok za donošenje Školskog kurikuluma pomakne na 30. rujna kada Školski odbor usvaja i Godišnji plan i program škole kako je to riješeno u stavku 8. istog članak Dopunsku nastavu staviti kao obveznu za učenike kojima je potrebna uz redovito pohađanje. Nedolazak tretirati kao neopravdan sat. Članak 73. ostaviti nepromijenjen. Struka predlaže da zaključne ocjene na polugodištu trebaju ostati. One su objektivni pokazatelj učenikovog znanja, kontinuiranog rada i zalaganja, te predstavljaju poticaj za mogući bolji uspjeh na kraju školske godine.
Eventualno razmisliti o varijanti da se učenici ne ocjenjuju iz odgojnih predmeta na polugodištu. Predlažemo da u članku 84. stavku 5. Školski odbor donosi mjeru isključenja iz škole na prijedlog Učiteljskog vijeća ili ravnatelja škole. U Školskom odboru su zastupljeni svi predstavnici zainteresirani odgoj i obrazovanje (vijeće roditelja,učiteljsko i radničko vijeće, predstavnici osnivača). Sadašnji dio članaka koji propisuje da mjeru isključenja donosi ravnatelj može imati za posljedicu da roditelji i učenici zaključe da se radi isključivo o osobnim razlozima ravnatelja. U članku 20. Nacrta predlažemo drugačiji sastav Nacionalnog vijeća na način da bude veći broj članova iz reda odgojno-obrazovnih radnika. Također predlažemo da jedan od predstavnika sustava osnovnoškolskog obrazovanja bude član Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola.Predlažemo također da osnovnoškolski sustav bude najzastupljeniji kao najveći i najbrojniji. U članku 105. ne brisati stavak 14. iz razloga toga što je to ponekad jedina mogućnost zapošljavanja kada se radi o otočnim, planinskim ili školama od posebne državne skrbi. Svakako ostaviti neizmijenjen članak 114. stavak 1. jer će u praksi doći do velikih poteškoća u organizaciji nastave pogotovo u slučaju kada se radi o kraćim zamjenama zbog bolesti odsutnih učitelja, Time dolazi u pitanje i pravovremena realizacija nastavnog plan i program i pravo učenika na stručno zastupljenu zamjenu. Naglašavamo da sazivanje Školskog odbora u tako kratkom vremenskom roku nije moguće. Eventualne zloupotrebe nekih ravnatelja, kako se navodi u obrazloženju Nacrta teksta ako ih ima, nisu razlog da trpi većina učenika zbog vremenskog odmaka u organizaciji zamjene u nastavi. U članku 127.(30. Nacrta) u stavku 8. nije jasno zašto će učitelji dva puta tajno glasovati jer su oni nazočni na sjednicama skupa radnika i učiteljskog vijeća. Dovoljno bi bilo tajno glasovanje na skupu radnika u kojem su preko 2/3 učitelja. Radi stavka 7. na sjednici Školskog odbora treba izrijekom stajati da se glasuje javno. Predlažemo promjenu članka 128. stavak 1. u pogledu sklapanja ugovora o radu za ravnatelja. U članku 129. u Zakon uvrstiti odredbu da škola ima i zamjenika ravnatelja ovisno o veličini škole i broju razrednih odjela kako je to riješeno u većini naprednih zemalja. Zamjenik ravnatelja obavljao bi pedagoške poslove prema pravilniku o normi kojeg donosi ministar.OSTALI PRIJEDLOZI; Ako se želi riješiti status ravnatelja koji su izabrani prije stupanja na snagu Zakona 2008. godine i izjednačiti ih sa ostalim učiteljima i ravnateljima koji su izabrani nakon toga, čime bi se ujedno razriješili i razlozi zbog kojih su obadvije Udruge podigle Ustavnu tužbu u prosincu 2010. godine, predlažemo da se razriješe dva pitanja koja muče većinu članova Udruga: kako omogućiti ravnateljima s višom stručnom spremom da se i dalje mogu natjecati za ravnatelja, a ne samo do 31. 12. 2014. godine ukoliko ne budu imali mogućnost doškolovanja iz struke u Republici Hrvatskoj i kako ravnateljima kojima nakon isteka mandata i prestanka ugovora o radu osigurati prava kakva imaju učitelji što ih imaju učitelji kojima se redovito otkazuje ugovor o radu po čl. 107. ( redoviti otkaz ugovora o radu), čl. 114. ( najmanje trajanje otkaznog roka) i čl. 119. (otpremnina) Zakona o radu ( Narodne novine, br. 149/09. i 61/11.).Za prvo pitanje ( manja skupina ravnatelja oko 150 na dan 31. 12. 2014.) u čl. 159. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN, br. 87/08.) dodaje se novi stavak 6. koji glasi: „(6) Iznimno ravnatelji osnovnih škola koji su bili ravnatelji na dan stupanja na snagu ovog Zakona, a imaju višu stručnu spremu, moći će se natjecati, biti izabrani i imenovani i poslije stupanja na snagu čl. 126. ovog Zakona“ Za drugo pitanje ( veća skupina ravnatelja, preko 500), kojima prestaje ugovor o radu, pa i radni odnos istekom mandata, a nisu im mirovala prava i obveze iz ugovora o radu po kojem su obavljali poslove učitelja ili stručnog suradnika prije izbora ili imenovanja, valja imati na umu slijedeće: Prema čl. 128. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN, br. 87/08. I 92./10.) s ravnateljem se sklapa ugovor o radu na rok od pet godina, dakle ugovor o radu na određeno vrijeme. U skladu s čl. 104. Zakona o radu (NN, br. 149/09. I 61/11), ugovor o radu prestaje istekom vremena na koje je sklopljen ugovor o radu na određeno vrijeme. Isto tako, odredbom čl. 130.a točka 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN, br. 92/10.) propisano je da ravnatelju školske ustanove ugovor o radu prestaje istekom vremena na koje je sklopljen ugovor o radu na određeno vrijeme. Iznimka je propisana u čl. 12. stavku. 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN, br. 92/10.) koja glasi: „(2) Osobi iz stavka 1. ovoga članka istekom mandata, odnosno stupanjem na snagu odredbi čl. 126. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, prestaje ugovor o radu protekom roka od četiri mjeseca od dana isteka mandata, odnosno stupanja na snagu odredbi čl. 126. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi.“ Prema čl. 113. Zakona o radu otkazni rok počinje teći danom dostave otkaza ugovora o radu. U skladu s čl. 119. Zakona o radu otpremnina se isplaćuje radniku kojem poslodavac otkazuje nakon dvije godine neprekidnog rada. Stoga, rok od četiri mjeseca iz čl. 12. St. 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN, br. 92/10.) nije otkazni rok niti je otpremnina već naknada plaće za ta četiri mjeseca. Ravnatelji se, u slučaju prestanka ugovora o radu i radnog odnosa nakon isteka mandata, žele izjednačiti s pravima učitelja i stručnih suradnika ugovorenih u člancima 58. I 63. Kolektivnog ugovora za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama (NN, br. 66/11.) u slučaju prestanka ugovora o radu učitelja i stručnih suradnika. S toga predlažemo: U čl. 12. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN,br. 92/10.) stavak 2. mijenja se i glasi: „(2) Osobi iz stavka 1. ovoga članka istekom mandata, odnosno stupanjem na snagu odredbi čl. 126. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, prestaje ugovor o radu protekom roka od četiri mjeseca od dana isteka mandata, odnosno stupanjem na snagu odredbi čl. 126. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, ako je do isteka mandata imao 10 godina radnog staža, u roku od šest mjeseci ako je do isteka mandata imao 15 godina radnog staža, u roku od devet mjeseci ako je do isteka mandata imao 20 godina staža i u roku dvanaest mjeseci ako je do isteka mandata imao 25 i više godina radnog staža.“
NAPOMENA: Ovim prijedlogom izmjena zakona ponovno se ne rješava ključno pitanje a to su kriteriji izbora ili reizbora, kompetencije, licenciranje, napredovanje, kao i cjelokupni status ravnatelja. Razdvojiti zakon o osnovnom školstvu od zakona o srednjem školstvu Urediti koeficijente, radno vrijeme i status tajnika i računovođa sukladno spremi i omogućiti napredovanje u struciPrimjedbe na konkretne dijelove i članke teksta s obrazloženjem te prijedlozi poboljšanja U članku 28. stavak 5. mijenja se i glasi: (5) Školski kurikulum donosi Školski odbor do 30. rujna tekuće školske godine na prijedlog učiteljskog, odnosno nastavničkog vijeća ili odgajateljskog vijeća. U članku 33. stavak 2. mijenja se i glasi: (2) Dopunska nastava organizira se na određeno vrijeme i obvezna je za učenike kojima je takav oblik pomoći potreban. Članak 73. ostaviti nepromijenjen Članak 84. stavak 5. mijenja se i glasi: (5)Pedagošku mjeru opomene izriče razrednik, ukor razredno vijeće, strogi ukor učiteljsko vijeće, opomenu pred isključenje i odgojno-obrazovni tretman produženog stručnog postupka učiteljsko vijeće, odnosno nastavničko vijeće a preseljenje u drugu školu donosi Školski odbor na prijedlog učiteljskog, odnosno nastavničkog vijeća ili ravnatelja škole. Članak 89. (20. Nacrta) stavak 2. mijenja se i glasi: (2) Nacionalno vijeće ima predsjednika i četrnaest članova, od kojih je pet iz reda sveučilišnih profesora i znanstvenika, sedam iz reda odgojno-obrazovnih radnika iz sustava predškolskog (2), osnovnoškolskog (3) i srednjoškolskog (2) odgoja i obrazovanja, te dvije osobe iz gospodarstva. U članku 105. ostaviti stavak 14. U članku 114. ostaviti nepromijenjen stavak 11 ili ga promijeniti u: (1)Ravnatelj može zaposliti djelatnika bez suglasnosti Školskog odbora najdulje do 30 dana u roku kojih je dužan sazvati Školski odbor i dobiti suglasnost. Članak 127. (Članak 30. Nacrta teksta) mijenja se i glasi: Stavak 1.,2.,3.,4.,5., i 6 se ne mijenjaju Stavak 7. mijenja se i glasi: (7)U postupku izbora i imenovanja ravnatelja članovi Školskog odbora iz redova učiteljskog, nastavničkog i odgajateljskog vijeća, vijeća roditelja te skupa radnika ili radničkog vijeća na sjednicama su obvezni zastupati i iznositi stajališta tijela koje ih je predložilo i/ili izabralo u školski odbor javnim glasovanjem. Ako je osoba kandidat za ravnatelja a član je Školskog odbora ne može sudjelovati na sjednici Školskog odbora na kojoj se odlučuje o izboru ravnatelja. Stavak 8. i 9. ostaju nepromijenjeni. Članak 128. stavak 1. mijenja se i glasi: (1)Osoba imenovana za ravnatelja u školskoj ustanovi sklapa sa Školskim odborom ugovor o radu na neodređeno vrijeme kao odgojno-obrazovni radnik, a za mjesto ravnatelja u trajanju od 5 godina. Članak 129. mijenja se i glasi: Uz ravnatelja škola ima i zamjenika ravnatelja Zamjenika ravnatelja imenuje Školski odbor Količina rada zamjenika ravnatelja utvrđuje s prema veličini škole i broju razrednih odjela Poslovi zamjenika ravnatelja utvrđuju se pravilnikom o normi kojeg donosi ministar
Ime i prezime osobe (ili osoba) koja je sastavljala primjedbe i prijedloge ili osobe koja predstavlja zainteresiranu javnosti, e-mail ili drugi podaci za kontakt Izvršni odbor Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola i predsjednik HUROŠ-a Nikica Mihaljević Datum dostavljanja lipnja 2012. godine
Važna napomena: Popunjeni obrazac s prilogom zaključno do 14. lipnja 2012. dostaviti na adresu elektroničke pošte: |
Hrvatska udruga ravnatelja osnovnih škola |